Zatočte s nespavostí, dokud je čas.

24. 10. 2016

V dnešní hektické době nejsou poruchy spánku ničím výjimečným. Neustálé převalování se během noci, špatná nálada, a v horším případě i zdravotní komplikace, jsou důsledky nezdravého životního stylu, k němuž přispíváme špatnou stravou, kouřením, alkoholem a nedostatkem pohybu. Odborníci tvrdí, že návštěva lékaře v případě poruch spánku je vhodná tehdy, pokud spíte méně než 5 hodin denně nebo trvá – li nespavost alespoň 3x týdně po dobu delší než jeden měsíc. Než však k takovému kroku přistoupíte, přinášíme několik rad, inspirací a přírodních alternativ, které vám mohou účinně pomoci.

 

Změna životosprávy a dostatečný odpočinek

Do postele bychom měli uléhat přiměřeně unaveni. Dostatečnou fyzickou aktivitu je lépe si zajistit během dne, nikoliv těsně před spaním. To samé platí i v případě jídla. Poslední sousto byste měli vzít do úst zhruba dvě hodiny před spaním, není třeba dodávat, že večeře musí být lehká a dobře stravitelná. A nezapomínejte také na svou duši, pokud vám to okolnosti dovolí, své plány si zorganizujte tak, aby vám myšlenky nijak nenarušovaly usínání.

 

šlofík

 

Přestaňte si dávat si „dvacet“ během dne

Začarovaný kruh, kdy vás nevyspání doslova nutí k ulehnutí během dne, není úplně nejlepší nápad. Odpolední spánek totiž často zabraňuje tomu nočnímu. I v případě, že jste hodně unavení, snažte se vydržet a uléhejte každý večer ve stejnou dobu. A ještě jedna věc. V případě, že spánek nepřichází, nepovalujte se v posteli jen tak, místo počítání oveček a neustálého převalování, je lepší se věnovat nějaké činnosti.

 

sleeping

 

Opravdu spíte ve vhodném prostředí?

Ještě než zaklepete na dveře odborníků, ujistěte se, zda vybavení vaší ložnice odpovídá vašim potřebám. Není vaše matrace proleželá? Není v místnosti, kde spíte příliš suchý a přetopený vzduch? Opravdu jste investovali do kvalitního prostěradlapovlečení? Někdy se může stát, že usínání narušuje světelný smog větších měst, v takovém případě je dobré se pojistit dobrými závěsy. Před usnutím také dobře vyvětrejte.

 

ložnice

 

Nezapomeňte na bylinky

Už naše babičky používaly na nespavost meduňkový nebo kozlíkový čaj. Určitě neprohloupíte, když si dopřejete odvar z lociky, která pomáhá při úzkostech, migrénách, bolestech pohybového ústrojí a nespavosti. Někdy dokonce může pomoci i u syndromu neklidných nohou.

 

bylinky

 

Doplňte si vápník a hořčík

Na spánek mají oba tyto minerály blahodárný vliv. Pokud je berete ve formě doplňků, určitě zvýšíte jejich účinnost tím, že je užijete dohromady. Samotný vápník totiž může způsobovat srdeční problémy, avšak toto riziko odbouráte právě tím, že jej budete brát společně s hořčíkem, jenž je nazýván tzv. prvkem života. Hořčík udržuje funkčnost srdečního systému, svalů, nervů a pozitivně ovlivňuje celý imunitní systém, kosti a zuby.

 

capsule-pill-health-medicine-large

 

Levandulová aromaterapie

Kdo by neměl rád uklidňující vůni bylinek. Nejrůznější studie ukazují, že na zdravé spaní dobře působí právě levandule. Můžete si zakoupit polštářek nebo sáček naplněný touto voňavou bylinkou a užívat si její vůni po celou noc. K dostání je také levandulový sprej, který si nastříkáte na polštář. Mezi další uspávací bylinky patří meduňka, třezalka a eukalyptus.

 

levandule

 

Jóga a meditace

Celkové zklidnění mysli i celého organizmu snadno ovlivníte také pomocí jemné jógy. Mezi nejspolehlivější asány patří například pozice holuba a leh na zádech s nohama opřenýma o stěnu. Abyste cviky provedli správně, je dobré se poradit s lektorem jógy. Nezapomeňte si závěrečné protažení obohatit o jednoduchou meditaci, kterou provedete tak, že zavřete oči a zhruba 5 až 10 minut se budete soustředit na plynulé dýchání.

 

meditace

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies, nezbytných pro dobré fungování webu.